Friday, June 24, 2011

Kek Pisang Hari Bapa



Sempena menyambut Hari Bapa pada hari Ahad lepas, saja la buat Kek Pisang. Husband mmg suka dgn kek pisang atau apa saja yg berkaitan dgn pisang, jadi aku pun cuba la resepi kek pisang dari blog Kak Noor Masri. Tengok Kak Noor buat gebu je tp bila aku buat jadi bingka...kihkihkih!!! walaupun begitu rasanya sedap!!! tak sampai 1 hari terus licin. Tak tau silap kat mana? Mungkin suhu yg aku guna rendah sgt kut, 150'c je. Gula pulak aku guna 80gm saja, tu pun bagi aku dah manis. Tak tau lah...nanti kalau ada kesempatan aku try bakar guna suhu tinggi pulak. Tp gula tu aku tak kan tambah la sebab mmg tak suka manis sgt.

Kek Pisang Lembab dan Gebu

Bahan-bahan:

300g pisang dilecek
240 g tepung gandum - lebih suka guna tepung superfine
180 g gula castor - kalu suka kurang manis guna 160 g aje
4 biji telur
160 ml minyak jagung
1 sudu teh ovalette
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
secubit garam

Cara membuatnya:

Campurkan semua kedlm mixer, putar sehingga kembang dan gebu putih.
Masukkan dlm loyang dan bakar pd suhu 160C selama 1 jam atau sehingga masak
Pastikan adunan setengah drp loyang krn kek akan naik sekali ganda.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Our Love

Daisypath Anniversary tickers

Our Precious Daughter

Lilypie Fourth Birthday tickers